Kalupes pamatskolā noslēdzies Daugavpils novada projekts „Kopā būt!”
Kalupes pamatskolā tika īstenots Daugavpils novada projekts “Kopā būt” – “Skolēnu savstarpējās saskarsmes veicināšana vienaudžu un pieaugušo vidū, skolā un ārpus tās”. Šī projekta mērķis bija veidot izpratni par mobinga jeb vienaudžu savstarpējās vardarbības cēloņiem un aktualizēt tādas vērtības kā iecietība, cieņa, godīgums, uzticība, iejūtība, līdzcietība, atbalsts, sadarbība un draudzība.
Lai uzlabotu skolēnu prasmes veidot savstarpējas attiecības kā skolā, tā arī ārpus tās, mēs piesaistījām Krīzes centra “Dardedze” speciālisti, mobinga programmas vadītāju Ilzi Zariņu.
5.-9.klašu skolēniem notika iecietības stundas “Drosme draudzēties”, kurās tika izskaidroti mobinga jeb vienaudžu savstarpējo vardarbības cēloņi un sekas. Vadītāja pievērsa skolēnu uzmanību tādām vērtībām kā iecietība, cieņa, godīgums, atbalsts, sadarbība un draudzība. Savukārt vecāku un skolotāju izglītojošajā nodarbībā I.Zariņa sniedza būtiskus padomus, analizēja piemērus no dzīves, kā arī informēja par vardarbības cēloņiem un riska novēršanas iespējām.
Nodarbībās ar Daugavpils Universitātes Psiholoģijas fakultātes studenti-maģistranti Silviju Daģi 1.-4. klašu skolēni un sešgadīgie bērni iepazina un izzināja sevi caur spēlēm, kuras ļāva katram izpausties un komunicēt atbilstoši vecumam un interesēm. Diskusijās tika aktualizētas dažādas tēmas: par vērtībām, draugu izvēli, spēju saprast sevi un citus, problēmu un grūtību risināšanas iespējām, lietderīgu izmantojot brīvā laika izmantošanu ikdienā.
Mainot vidi, apstākļus, satiekoties ar zinošiem dažādu profesiju cilvēkiem, izglītojamajiem veidosies tieksme pozitīvi mainīties saskarsmē ar pieaugušajiem un vienaudžiem. Tāpēc ekskursijai tika izvēlēti divi objekti – Māla mākslas centrs un Marko Rotka mākslas centrs.
Skolēniem bija iespēja iepazīties ar podnieka meistardarbnīcu, kuras laikā Tautas lietišķās mākslas studijas “Latgale” keramiķi demonstrēja savas amata prasmes un piedāvāja arī skolēniem iesaistīties darbā. Pašu izveidotie keramikas priekšmeti paliks kā Māla mākslas centra piemiņas suvenīrs.
Marko Rotko Mākslas centrā gids izstāstīja interesantus faktus par ēku un mākslas centru. Pēc tam skolēni iepazinās ar grafikas mākslu. Šajās nodarbībās skolēni apguva monotipijas tehniku, iegūstot unikālu viena eksemplāra grafikas darba novilkumu. Pēc nodarbībām Rotko sektorā varēja nofotografēties pie izvēlētās vecās pilsētas ēkas.
Pozitīvas emocijas un savstarpējo saskarsmi radošajās darbnīcās rudens mēnešos veicinājām paši, sanākot kopā skolēniem un pieaugušajiem, izgatavojot savām rokām dažādus suvenīrus un rotas.
Sadarbojoties skolēnu pašpārvaldei un vecāku padomei, Skolotāju dienai tika organizēts patīkams pārsteigums – “Rudens blūzs”. Skolotāju intereses, vēlmes, talanti tika atspoguļoti, izrotājot krēslu. Atpazīt krēslus un izteikt savas izjūtas vajadzēja pašiem skolotājiem.
Projekta ietvaros tika iegādātas dažādas galda spēles, kuras varēs izmantot starpbrīžos visa mācību gada laikā, lai skolēniem būtu iespēja pavadīt brīvo laiku, attīstot savstarpējo saskarsmi.
Projekta “Kopā būt” noslēguma pasākumā visus vienoja ugunskurs, desiņu cepšana, tējas malkošana, pateicības skolēniem, vecākiem un skolotājiem par sadarbību, par draudzīgas un saprotošas vides veidošanu starp skolēniem un pieaugušoajiem.
