Kalupes pamatskolas skolēni Rīgā roku rokā ar robotiem

Viena lieta ir domāt strukturēti, pētīt, eksperimentēt un konstruēt skolā dabaszinību un robotikas nodarbībās, bet pavisam cita ir dzirdēt speciālistus un redzēt robotus darbībā. Tieši tāds mērķis bija ESF projekta „Atbalsts individuālo kompetenču attīstībai” dalībniekiem, dodoties uz Rīgu un iepazīstoties ar visu klātienē.

Pirmais apskates objekts bija RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultāte (EEF). Te studiju programmās var iegūt zināšanas par enerģijas ražošanu, pārvadi un sadali, dažādu procesu automatizāciju rūpniecībā, kā arī uzzināt par racionālu energoresursu izmantošanu un mūsdienīgu vides pārvaldību. Ģida lomā bija 4. kursa students, kurš skolēniem AREUS projekta DEMO laboratorijā nodemonstrēja lielā un mazā KUKA industriālā robota iespējas. RTU EEF Industriālās elektronikas un elektrotehnikas institūta pētnieki izstrādā inovatīvās elektroenerģijas patēriņa samazināšanai jeb, ģida vārdiem runājot, kā benzīnu ieliet atpakaļ bākā. Lai arī robots strādā cilvēka darbu, piemēram, krāso un metina automašīnas, viņa darbības būs atkarīgas no cilvēka.

Citā RTU ēkā apskates vērts bija liela kustību diapazona robotizētais simulators– KUKA robots, kas ir vienīgais Baltijā un pat Ziemeļeiropā, kas RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes zinātniekiem, kā arī visai industrijai paver plašas pētījumu iespējas, pieļaujot, ka nākotnē to varētu izmantot lidaparātu pilotu un sportistu treniņiem. Skolēniem bija iespēja apsēsties robota „rokā” un uz īsu brīdi justies kā kosmonautam. Lai gan robotus cenšas nodalīt no cilvēkiem, tagad strādā pie tā, lai cilvēks ar robotu sastrādātos.

Ne mazāk interesants un aizraujošs ieskats izgudrojumu pasaulē bija RTU datorzinātnes un informācijas tehnoloģiju fakultātē un zinātniskās pētniecības un inovāciju centrā vienlaicīgi. Te tiek meklēti risinājumi robotu saskaņotai darbībai – ja viens robots „iziet no ierindas”, tad viņa darbu pabeidz strādāt cits robots. Tātad roboti mācās sadarboties, gluži kā cilvēki. Roboti ienāk ne tikai rūpnīcās, bet arī lauku saimniecībās, piemēram, robots baro govis – dod sienu tikai tad, kad tā ir apēdusi iepriekšējo devu. Tātad robots arī domā kā cilvēks. Un vai varat iedomāties, ka recepcijas administrators kādreiz arī varētu būt robots? Prieks bija redzēt starp Datorvadības automātikas un datortehnikas institūta pētniekiem Kalupes pamatskolas absolventu Ēriku Kļaviņu. Esam lepni, ka mūsu skolas absolventi ir izstudējuši, ieguvuši zinātniskos grādus un veiksmīgi strādā zinātnes laukā.

Izzinošā ekskursija noslēdzās ar Getliņu atkritumu poligona apmeklējumu. Getliņi EKO nodarbojas ar Baltijas lielākā atkritumu poligona Getliņi apsaimniekošanu un, lai izprastu atšķirību starp kādreizējo izgāztuvi un pašreizējo poligonu, gide skolēniem pastāstīja un īsfilmā parādīja atkritumu apsaimniekošanas vēsturi. Pateicoties tehnoloģiskiem risinājumiem, te viss ir automatizēts, šķirots, lai, pārstrādājot racionāli, iegūtu gan gāzi, gan kurināmo, gan tehnisko kompostu. Liels bija izbrīns, redzot siltumnīcās leknus sarkano un dzelteno tomātu ķekarus, garos stādos rindojamies vēl garākās rindās. Te pat kamenēm ir darba laiks – 5 stundas, lai tās nepārstrādātos, apputeksnējot augus. Ierobežojumu nodrošina cilvēku izgudrotās bišu mājiņas.

Atvadoties no skolēniem, RTU students – gids teica: „Jums vēl ir daudz laika, lai iemācītos.” Atpakaļceļš bija pārdomas rosinošs, jo nekas nav neiespējams, ir jābūt tikai vēlmei un gribasspēkam.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *