Par mentālo veselību praktiski, radoši un izzinoši Silenes pamatskolas projekta „EMIM” ietvaros
“Mentāla veselība un mākslas terapija kā veids izpaust emocijas un izzināt sevi,” par to mēs uzzinājām un to mēs it kā sapratām, kad piedalījāmies Silenes pamatskolas pašpārvalžu līderu Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras (JSPA) projekta “Atbalsts psiho emocionālas veselības veicināšanas pasākumiem skolās Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai” ietvaros trīs dienu klātienes mācībās „Atbalsts psiho emocionālas labbūtības veicināšanai skolas kopienā” Preiļos.
Projekta ietvaros, caur radošu procesu un radošumu mākslā, caur mūziku un ar improvizācijas elementiem, izpaužoties fantāzijās un radošumā, mums vajadzēja realizēt savas Labbūtības ceļakartes idejas.
Apzinājāmies, ka bija jāsāk ar darbiem, kur psihologa atbalsts un labas profesionālas nodarbības, būs kā palīdzība gan mums, gan mūsu skolas skolēniem.
Kā sadarbības partneri un sertificētu psihologu mēs izvēlējamiem Diānu Rozenfeldi –izglītības un skolu psiholoģi no Daugavpili. Mūsu darbības un sadarbības ceļi krustojos dažādos projektos. Ja mēs uzticamies viņai, ja mums ir interesanti ar šo cilvēku un dažādās situācijās viņa varēja uzrunāt mūs un palīdzēt, tad kurš, ja ne viņa varēja būt vislabākais projekta “EMIM” psiholoģiskais atbalsts.
Pirmā tikšanās 13. novembrī, diemžēl, notika attālināti, bet tas netraucēja Silenes pamatskolas skolēniem būt atvērtiem, paust savus viedokļus, nesaspringst un justies brīvi.
Pirmajā nodarbībā psiholoģe Diāna iepazīstināja skolēnus, pēc mūsu uzskatiem, ar ļoti svarīgiem līdzekļiem un resursiem “Atbalsts mentālai jeb garīgai veselībai”, kurus mēs izmantosim projekta realizēšanas gaitā un ar kuriem labprāt dalāmies.
• Pusaudžu resursu centra ekspertu izstrādāti padomi un informācija par pusaudžu mentālo veselību, iespējamajiem simptomiem un risinājumiem. https://mot.lv/motivacijas-menesis/mentala-veseliba/
• Instrumenti pozitīvas domāšanas un drosmes veicināšanai no MOT nodarbībām, kā arī jauniešu ieteikumi saviem vienaudžiem, lai veicinātu labu pašsajūtu. https://mot.lv/motivacijas-menesis/pozitivie-ieteikumi/
• Apkopotas bezmaksas aplikācijas, kas var palīdzēt jauniešiem uzlabot savu emocionālo labsajūtu. https://mot.lv/motivacijas-menesis/aplikacijas-energijai/
• Kā var palīdzēt atrisināt mentālās veselības grūtības? https://www.pusaudzis.lv/pusaudziem
• Dejojiet! https://www.youtube.com/watch?v=gVfgTw_W_JY&ab_channel=Audi55
• Zīmējiet savas mandalas, un krāsojiet jau gatavās https://www.google.com/search?q=mandala&sxsrf=AOaemvIVeUnq_ 2eDpWSJMbDLBRsCpbpmw:1636233390900&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&v =2ahUKEwjwuqKw1IT0AhXXsFYBHYaxCDAQ_AUoAXoECAEQAw
Mums sanāca atklātas sarunas, jo visu ko mēs gribējām un varējām pateikt, rakstījām Diānai čatā. Rakstīt privāti, izskatās, vieglāk, nekā runāt vai rakstīt atklāti.
Superīgi, ka mēs visi kopā, šoreiz, pateicoties attālinātajām nodarbībām, izveidojam Silenes pamatskolas skolēnu “špiķeri” un īsto atbalstu, ko darīt un kā pārvarēt emocionālas grūtības savu spēju robežas. Tas nebija dotais materiāls, tas bija mūsu Silenes pamatskolas skolēnu jūtas, pieredze un atklāsme.
SILENES PAMATSKOLAS TOP 10 MENTĀLĀS VESELĪBAS “ŠPIĶERIS”,
jeb idejas, kā rūpēties par savu mentālo jeb garīgo veselību. (Sastādīja skolēni)
1. Draudzēties un meklēt draugus;
2. Rakstīt blociņā vai dienasgrāmatā savas domas, idejas, plānus, dzejoļus, dziesmas utml.;
3. Sportot un vairāk pastaigāties svaigā gaisā;
4. Ēst dārzeņus un augļus, dzert daudz ūdens;
5. Vairāk gulēt un sekot stingri savam dienas un nakts režīmam;
6. Dziedāt pie spoguļa;
7. Dejot no sirds gan skaļu traku mūziku – “izdancoties”, gan arī relaksēties ar mierīgu mūziku.
8. Zīmēt un zīmēt. Zīmēt pat haotiski līnijas, pat vienkārši pilināt krāsas, pat ar pirkstiem vilkt. Tas nomierina un mazina spriedzi.
9. Izvairīties no negatīviem cilvēkiem gan reālajā dzīvē, gan virtuālajā. Veidojiet sev komfortu un drošu vidi;
10. Meklēt visur pozitīvo! Pārsvarā visu uztvert ar humoru!
Lekcija par mentālo veselību, ievadlekcija par mākslas terapiju, diskusija, pārrunas un tikšanās ar serteficētu psiholoģi Diānu, pēc skolēnu vērtējumiem, bija laba un vērtīga nodarbe.
Viņa skaidroja, kā izpaust emocijas, un mēs vingrinājāmies to darīt, mācījāmies izzināt sevi un citus caur sevi. Tas bija lieliski, jo celt pašvērtējumu un atbrīvoties no stresa tagad būs vieglāk.
Tagad jau skolēni gaida psiholoģes Diānas Rozenfeldes vadītās nodarbības, jo, pirmkārt, Diānai izdevās ar mums atrast kopīgo valodu (kas ir ļoti būtiski) un, otrkārt, nākamajā nodarbībā, apsolīja, ka parādīs un apmācīs, ar kādiem līdzekļiem un instrumentiem, var dzirdēt un sadzirdēt sevi, kā var mazināt stresu un izpaust dusmas. Vienkārši, kā justies labāk.
Darbs projektā turpinās: “Būsim veseli ne tikai fiziski, bet arī garīgi!”
